søndag den 3. november 2013

Første bryggedag - julebryg

I fredags fik jeg så endelig sparket gang i det aller første bryg på mit hjemmebyggede bryganlæg. Hvis jeg er heldig, skulle julebryggen være klar umiddelbart i midt december.
Julebryggen på gæringsspand
Julebryggen er gæret med en overgær (alegær) og skal derfor gære ved 21-24 grader celsius. Derfor har jeg gærpspanden stående i køkkenet, hvor temperaturen ligger deromkring. Overgær anvendes typisk til mørke øltyper hvorimod undergær, også kaldet pilsnergær, bruges til lyse øltyper. Og da jeg har valgt en maltsammensætning som indeholder meget mørk og kraftig malt, skal øllen gæres med en overgær.

Til bryggeaftenen i fredags havde jeg købt et par gode julebryg, vi kunne smage lidt på undervejs. Heriblandt Mikkeler Ris a la M'ale, Amager Bryghus Vinterporter og GourmetBryggeriet Julebryg årgang 2009.

Til mæskningen har jeg brugt en gammel opskrift fra en tidligere julebryg som jeg bryggede for 3 år siden. Her blander vi malt og vand sammen i karet.

Efter mæskningen har vi siget den søde urt fra og tømt karet for mask (brugt malt). Urten siger vi fra op i en gærspand og derefter tilbage i karet igen.


Under kogning af urten har vi tilsat en Targethumle og en cascadehumle. Yderligere krydderier har vi blandt andet brugt kanelstænger, belgisk kandis og nelliker.

 For at samle mindre partikler inden kogningen er helt færdig, kan man tilsætte protafloc eller Irish moss, som flokkuleringsmiddel.



For at køle urten ned hurtigt efter kogningen, har en en kobberrørs-chiller, som er koblet direkte på vandhanen. Billedet herunder til venstre viser kogningen med humle.


Jeg laver en mere detaljeret opskrift på dette julebryg i et senere indlæg. Resultatet af brygningen har kun givet 19 liter øl i gærspanden, så jeg overvejer stærkt at opskriften skal justeres lidt. Med mit hydrometer har vi målt et alkohol potentiale på mellem 9 og 10 % alc.

/Anders

2 kommentarer:

HH sagde ...

Herligt - tillykke med din brygning. Håber at al "benarbejdet" bærer frugt.

Anders Skov Jørgensen sagde ...

Det håber jeg også. Gæringen går rigtig godt, så der er chance for succes.

Send en kommentar