søndag den 13. juli 2014

Opskrift på Early Morning IPA

Min første IPA (India Pale Ale), blev til en tidlig søndag morgen. Urten står nu og gærer i gæringsspanden, og skulle gerne være klar til at blive tappet på flasker en gang i næste weekend.

Mæskning
25 liter vand opvarmes til 55 grader. (Opvarmning af vand tog ca. 45 minutter)

Alt malt tilsættes fra start
2 kg. MUN Marris Otter Pale ale malt (3-4 EBC)
2 kg. WEY pilsnermalt (3-4 EBC)
1 kg. WEY Whaet Pale, hvedemalt

Mæskning: (Pumpe recirkulerer og omrører kører. Der røres med skeen nu og da)

30 min. Ved 55 °C
- Temp. hæves
60 min. Ved 65 °C (Sukkermåling 40 min. Inde i de 60 min. Kogning = 6% alc. pot. (densitet: 1042))
- Temp. hæves
10 min. Ved 75°C

Sikar (10 liter, 75°C)
Yderligere ca. 10 liter, 75°C varmt vand er tilsat under signingen af den søde urt. Signing af urten sker over 30 minutter hvor urten recirkuleres oven i karet. Herefter tilsættes de ekstra liter når urten sies ud i gæringsspanden.

Kogning:
60 min. – kogning start
60 min. – Target, 25 g.
60 min. – Simcoe, 25 g.
10 min. – Protafloc  (1/2 pille) CHILLER SÆTTES NED I GRYDEN 
5 min. – Simcoe, 15 g.
5 min. – Cascade, 20 g.
5 min. – First Gold, 40 g.



Nedkøling (Mæskepumpe kører under nedkølingen)
Tid: 32 min.                                   Temperatur: 22 Grader 


Gærstarteren
Gæren er startet i en gærstarter to dage før bryggedagen. Jeg har ligesom til Red Ale'n anvendt en White Labs London Ale gær, til denne øl. Se eventuelt indlægget "Gærstarter af White Labs London Ale gær".



Gærstarteren er super klar til at blandes ned i urten.


Der blev faktisk et rigtig pænt batch af IPA'en.


Original gravity:
OG = 5% alc.
 
 
IBU: 70,9
OG: 1048 (målt: 1040)
FG: 1013 (målt: 1004)
Farve: 7,2 EBC
Alkoholprocent: 4,58 (målt: 4,7 % alc.)
 

/MesterBrygger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar