lørdag den 12. juli 2014

Spontan søndagsmorgen-brygning af IPA

Klokken er 06.21 denne søndag morgen, og er jeg igang med min, mere eller mindre spontane morgenbrygning af min første rigtige IPA. Deltagerlisten til dagens brygning har begrænset sig til undertegnede, da blandt andet den nye omrører skal testes - og det ser indtil videre rigtig lovende ud. Jeg stopper omrøreren nu og da, for lige at rode op i bunden af gryden, men eller så klarer den jobbet rigtig fint.

I dette talende øjeblik, er mæskningen igang, ved 50 grader og der mangler ca. 4 minutter af de første 30 minutter. Snart skal varmen hæves til 65 grader i en time. Mit digitale termometer valgte lige at stå af i går aftes, så jeg brygger her til morgen ved hjælp af det analoge termometer i gryden. Det er ikke lige så responsivt som mit digitale, men hvis vikingerne kunne brygge øl for tusind år siden, så kan jeg nok også klare mig uden mit digitale termometer.

Jeg kom til at snitte en lille plastkasse af noget poly-et-eller-andet-plast i går, så omrører-motoren ikke får for meget vanddamp under mæskningen.




/MesterBrygger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar