onsdag den 13. august 2014

Første smagning af "Early Morning IPA"

Så kunne jeg ikke vente længere - IPA'en skal i dag smages efter 2 ugers lagring. Det er min første India Pale Ale, så jeg er meget spændt på resultatet.

Første indtryk er en perfekt carbonering af øllet - et lille pssiith lyder når kapslen ryger af flasken, hvilket altid er et godt tegn på at eftergæringen på flasken er vellykket.

Nok om lyden og nu til et billede af øllen.

Farven på IPA'en er helt gylden og ugennemsigtig. Det skyldes blandt andet, at jeg ikke filtrerer mit øl og brugen af hvedemalt, som også tilfører øllet en god egenskab der holder på skummet.


Smagen er tydelig humlet både i aroma og bitterhed. Jeg havde umiddelbart forventet at den ville være mere bitter så tidligt inde i lagringsperioden. Jeg ved af erfaring at bitterheden i øl aftager med alderen. Denne IPA vil dog ikke have nogen speciel gavn af at blive lagret. Det er en "drik nu og her -øl", hvis i spørger mig.

Jeg er rigtig godt tilfreds med min første IPA, og der er bestemt plads til forbedring. MERE HUMLE, skal der i næste gang jeg brygger Early Morning IPA.

En lille bonus info er, at glasset er egen import fra Weyermann malteriet i Bamberg, Tyskland. Det er hermed indviet, som mit ultimative bryggerglas.


Det tykke skum holder meget lang tid i glasset. Skål!


/MesterBrygger



Ingen kommentarer:

Send en kommentar