mandag den 30. september 2013

Det rette værktøj til bryganlægget

Jeg har besluttet at forsøge at bygge anlægget op af primært rustfrit stål. Jeg har nemlig en forestilling om at kvaliteten og resultatet i sidste ende bliver bedst sådan.
Som en del af min uddannelse til maskinmester, har jeg arbejdet meget i rustfri stål. Noget af det vigtigste er således, at have det rette værktøj som er beregnet til at bore, skære eller slibe i rustfrit. Bor er typisk markeret med HSS - High Speed Steel. Når du borer et hul eksempelvis til en ventil, så skal boret rotere så langsomt, så der hele tiden udvikles metal spåner. Der skal også anvendes en eller anden form for smøreolie så boret hele tiden holdes afkølet. Sørg for at lave en kørnerprik i metallet før der bores - så glider boret ikke. 
Hullet i gryden pudses efter med smergellæred, altså sandpapir til metal. Jeg bruger kun nyt smergellæred som aldrig har været  anvendt til sort, aka jern - så jeg undgår at gryden begynder at ruste omkring hullet.  
Hullet er målt ud efter diameteren på ventilens gevind. Mål eventuelt diameteren med en skydelære, så målet bliver korrekt. 

/Anders

Ingen kommentarer:

Send en kommentar