tirsdag den 1. oktober 2013

Food grade slanger med camlocks

Slangerne som jeg vil anvende i mit brygsystem skal være af food grade typen. Og ligesom pumpen skal de også kunne klare temperaturer op imod 100 grader celcius, alt afhængigt af hvordan jeg nu vælger at bygge systemet op. En anden ting jeg synes er vigtig er, at trykfaldet over eksempelvis ventiler og koblinger er så lille som muligt. Derfor har jeg således også valgt at købe slanger med en indre diameter på 19 millimeter.

Da jeg også har et ønske om at bryganlægget skal være meget kompakt og nemt at pakke ned, har jeg kigget på forskellige slangekoblinger - her i blandt Geka koblinger, mejeri koblinger og camlock koblinger som jeg har valgt at anvende. Camlock systemet er hurtigt at anvende og jeg synes personligt at lækkerhedsfaktoren ved det færdige anlæg forhøjes med sådanne lækre detaljer. Camlock koblingen er perfekt til ølbrygning, da der er fri gennemstrømning og dermed mindre risiko for at bakterier sætter sig i systemet. Koblingerne er indkøbt i rustfri stål.
Inden slangerne skal anvendes til den varme urt, har jeg sat slangespænde på, som det ses på billedet herunder. Den ene ende er monteret med en vinkel, så slangen ikke risikerer at bukke efter montering ved bundventilen. Gevindstørrelsen er 1/2" gevind, og kommer til at være standardstørrelsen på mit bryganlæg.

/Anders

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor har du købt Camlock-koblinger og slangerne?

Anders Skov Jørgensen sagde ...

Jeg har købt camlock-koblingerne hos Brewhardware.com. Og slangerne er købt hos Vejers Storkøb. /Anders

Send en kommentar