onsdag den 30. oktober 2013

Indkøb af råvarer og gærstarter

Så er det tid til at sætte min gærstarter over. Jeg har investeret i en White Labs "Super High Gravity Yeast WLP099" -gær, som jeg håber på kan gøre jobbet. Gærstarteren smider jeg over her to dage før brygningen for at sikre at gæren er i topform til den skal tilsættes urten på fredag d. 1 november. Det er iøvrigt j-dag, så jeg har i anledningen inviteret et par kammerater over til brygningen og et par smagprøver af noget andet godt juleøl.



Opskriften på juleøllen er endnu ikke helt fastlagt, men mit indkøb af malt ser indtil videre ud som følger:
WEY pilsnermalt (3-5 EBC)
WEY cara aroma (300-400 EBC)
WEY chocolate wheat (800-1200 EBC)
CM peated (røgmalt)




Af humle har jeg købt en Cascade humle og en Target humle, som skal give juleøllen den gode bitterhed og aroma. Jeg har i tankerne at tilsætte en portion julekrydderier, som er kanelstænger, stjerneanis, belgisk kandis og korianderfrø til brygget. 

Så er gærstarteren klar til fredag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar