fredag den 18. oktober 2013

Styreboks til bryganlægget

Jeg har gået om den varme grød i længere tid, men nu har jeg sparket gang i at bygge den lille styreboks til bryganlægget. Jeg har erhvervet mig en grå boks fra Elektra/Brinck Elektronik, som blandt har en lille biks inde ved Nørreport station her i København. De har rigtig mange fine elektronik dele til den lille gør-det-selv nørd.

Installationer i boksen
Indtil videre skal jeg kunne starte og stoppe mæskepumpen fra boksen, simpelt via en lille kontaktor. Jeg har sat en ekstra kontaktor i, i tilfælde af at jeg på et tidspunkt vil udvide bryganlægget med endnu en pumpe.


Oven over har jeg lavet et hul til PID temperatur regulatoren. 

På bagsiden har jeg indtil videre kun monteret et stik til strømforsyning af hele boksen. Derudover en on/off kontakt som hovedafbryder til hele boksen. Kontaktoren er godkendt til 230 volt. De små kontaktorer på fronten er godkendt til 12 volt, da pumpen kører på en 12 volts transformer som jeg sætter inde i boksen.

Først har jeg boret et par huller, hvorefter et par file kan klare jobbet med at lave hullet den helt rigtige størrelse.

Til de runde kontaktorer kan et almindeligt bor og et keglebor klare sagen.

Den invendige installation kommer i et senere indlæg.

/Anders

Ingen kommentarer:

Send en kommentar