mandag den 18. november 2013

Juleøllen bliver en stærk djævel

Så har øllen gæret i ca. 17 dage, hvilket er lang tid for en overgær. Men i denne øl har jeg anvendt en super high gravity gær, som jeg gerne vil have udvinder super meget alkohol ud af sukkerstofferne i brygget. Idag har jeg målt øllet til at være: 10,5 - 2,2 = 8,3 % alc. Jeg har også smagt på brygget og det smager meget kraftigt af krydderier og mørke malte. Den skarpe bitterhed som hersker i øllet lige nu, vil aftage med lagertiden. Den har en helt mærkebrun, næsten sort farve. Mine planer er at tappe øllen på 33 cl. flasker med almindelig kapsel. Jeg tror at den nuværende alkoholprocent vil være helt perfekt til øllens karakter. Julebryggen tangerer til at blive en julestout, men det er først rigtig til at sige når den har lagret på flaskerne i en til to måneders tid tror jeg.

Her kan i se sukkermålingen på ca. 2,2.

/Anders

2 kommentarer:

HH sagde ...

Synd at det skal tage så lang tid med den lagring - det man ønsker er bare at det er god øl og at den kan drikkes med det samme..! Ser frem mod det endelige resultat.

Anders Skov Jørgensen sagde ...

Ja, men lagringen gør bare øllen så meget bedre, at det er værd at vente på. Jeg glæder mig også sindsygt meget til den er færdiglagret på flasken.

Send en kommentar