onsdag den 20. november 2013

Tapning af julebryggen

Idag fik jeg så endelig tappet julebryggen på flaske. Efter at have gennemsøgt kasser på loftet, måtte jeg konstatere, at jeg ikke havde flasker nok. Så jeg hastede ud til min "lokale" brygudstyrsdealer Maltbazaren i Rødovre og indkøbte to kasser splinternye 33 cl. ølflasker - 48 styk for at være helt præcis. Det er nogle søde små buttede flasker som kommer til at passe ganske fint til julebryggen, som er ovre i den tunge liga inden for øl.


Første skridt på vejen i tappeprocessen var at omstikke øllet til en tappespand. Det gøres for at undgå at bundfald virvles op i øllet, når jeg tilsætter ekstra sukker til eftergæringen på flasken. Den endelige mængde øl gav 16 liter og jeg har herved udregnet hvor meget sukker der skal tilsættes til øllet: 16 × 3 = 48 g. Sukker opløses i 1/2 liter vand. Det vil sige at jeg tilsætter 3 g. sukker per liter øl. Eftergæringen skal danne kulsyren i øllet, og man kan eksperimentere lidt med hvor meget kulsyre der ønskes til de enkelte øltyper. På Håndbryg.dk står der mange gode tips til blandt andet eftergæring på flaske. 
Tappespanden har jeg pladseret på en taburet på køkkenbordet, så det er lige til at fylde flasken op med de brune dråber. Jeg har lagt kapsler parat i en skål med en mild jodblanding og kapselpåsætteren ligger også klar til at lukke flasken. Inden øllet tappes røres sukkerblandingen grundigt ud i øllet. Alle flaskerne har jeg skyllet med jodvand og derefter med koldt vand inden tapningen påbegyndes.
Tapperøret sættes på ventilen. Den fungerer ved en lille fjeder mekanisme som lukker for klappen i bund af røret. Når røret sættes ned i flasken, rammer den bunden og åbner så øllet kan løbe ned i flasken. 
Og på med kapslen.
Og sikke et smukt syn. Det blev til 48 julebryg, som nu skal eftergære i en uges tid før lagringen ved omkring de 5 °C.
Jeg har nu foretaget den sidste sukkermåling på øllet og det ser rigtig godt ud.
OG - FG = 10,5 - 1,6 = 8,9 % alc.

/Anders

1 kommentar:

HH sagde ...

48 gange tillykke - Opfindsom tappesystem.!

Send en kommentar