mandag den 24. februar 2014

Omrører til bryggryden

Jeg har fiflet lidt med idéen om at montere en motoriseret omrører i gryden. Normalt under mæskningen vil jeg røre rundt ind imellem, for at sikre en god blanding af malt og vand. Jeg har indtrykket af, at omrøring i suppedasen, vil hindre at vandet danner kanaler ned gennem malten, når man recirkulerer den søde urt. Med en omrører kan jeg sørge for, at temperaturen i hele mæsken er ens, under de forskellige temperatur-step.

Idéen er indtil videre kun på tegnebrættet. Det kommer til at bestå af en omrørerstang som i bunden sættes ned i midten af gryden. Enden af stangen skal fikseres i bunden af den falske bund, så den ikke begynder at vandre rundt og jeg dermed risikerer at ødelægge motorens aksel. Jeg har som en start købt en lille 230 volt motor, som kører 5 omdr./min. Det vil sige at den kommer til at køre meget langsomt rundt. Hvis det viser sig at den stadig kører for hurtigt, kan jeg eventuelt installere en hastigheds styring af motoren. På omrørerstangen har jeg tænkt mig at montere to vandrette padler, som skal tage fat i malten og blandet den lige så stille. Motoren vil jeg optimalt montere i et slags låg til gryden. Men i første omgang vil jeg nok fastmontere den i en tværstang over gryden.


Padlerne skal pladseres så de ikke kommer i komplikation med termometeret i siden af gryden. I den falske bund (hulristen), fikseres omrørerstangen af en fastmonteret stang. 

Idéen er som sagt stadig på tegnebrættet, og det vil vise sig om motoren overhovedet er kraftig nok. Alt afhængigt af hvor vådt man mæsker, altså forholdet mellem malt og vand, så skal motoren jo arbejde hårdere jo mere drøj blandingen er. 

Jeg ser et lille forestående problem når malten/masken er drænet helt for sød urt - hvor let jeg kan grave malten op af gryden igen? Den skal jo herefter gøres klar til kogningen. Jeg aner ikke om mit lille omrører-projekt er lidt for ambitiøst, men hva' dælen, jeg kan jo ikke lade være.

Se eventuelt "Omrører 2. Etape" for at se mit næste indlæg om omrøreren i bryggryden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar