søndag den 16. marts 2014

Brygning af Red Ale - Påskebryg

Så fik vi i går sparket gang i brygningen af en engelsk/irsk red ale. Opskriften er sammensat ud fra inspiration fra britiske red ale's og jeg håber at vi har ramt en perfekt smag og farve til øllen.

Mæskningen:
Vi har sammensat malten af fire typer. Først en basis pale ale malt fra Weyermann, som danner grundlag for en masse sukker til urten. Dernæst en Light Crystal malt, som ikke bidrager specielt meget til øllens farve, men den skulle gerne give øllen en god sødme. Tredje malt er en Cara aroma, som giver lidt mere farve og ristet karamel-noter til øllen. Til sidst en lille smule chocolate wheat, for at give øllen det sidste skud i den rigtig retning, farvemæssigt.

På billedet tilsætter Thomas og Jan basismalten.

Så skal der røres i malten, så den ikke danner klumper.

Mæskningen gik ud over al forventning, specielt med den nye falske bund. Der havde været spekulationer om rummet under den falske bund skulle være for stort. Men der var ingen problemer med det, pumpen kørte og recirkulerede urten under en stor del af mæskningen. Det gjorde det meget nemt at holde en ensartet temperatur i hele gryden.


I styreboksen har vi installeret en hastighedsstyring til pumpen med et potmeter/drejeknap på. Midlertidigt er et digitalt voltmeter monteret, så det er nemmere at styre hastigheden på pumpen.


Når mæskningen er færdig, kan man let se hvordan farven på øllen bliver. Urten overføres fra gryden til en gæringsspand. Herefter fjernes masken fra gryden og så kan vi hælde urten tilbage i gryden igen, klar til kogning.


Jeg tror vi har ramt den røde "red ale" farve ret godt. Nu må vi så se om smagen passer til den pæne farve.


Her søndagen derpå, er der fuld smæk på gæringen. Da det jo er en alegær/overgær vi bruger skal øllen stå ved ca. 21 grader og gære. Det blev til lige godt 25 liter.


Opskriften på øllen smider jeg op i et senere blogindlæg.
OG: 1052 (7% alc.)

Medbryggere:
Jonas Borch
Jan Hansen
Thomas Rossen

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Styreboks og det hele... :-D Det er fine sager!

Anders Skov Jørgensen sagde ...

Jo tak Per. Det er jo hele projektet i sig selv, at det bliver lidt nørdet.

Jacob Kock Plinius sagde ...

Hej Anders,
Hvor finder man et "potmeter" med en drejeknap a la den du har?
Bruger selv en elgryde og ville fastmontere en mæskepumpe og der ville jeg kunne bruge dit setup. Helt basalt, så er jeg ude på at stjæle dette setup : http://www.dba.dk/oelbrygning-rims-bryganlaeg/id-1006108293/

Eneste ændring er dog at jeg ville have en mulighed for at splitte efter kuglehanen, så jeg havde mulighed for ikke at lade alt gå igennem pumpen.

Anders Skov Jørgensen sagde ...

Hej Jacob
God idé med at sætte et t-stykke på før pumpen. Jeg har selv gjort det bl.a. fordi der er en risiko for at pumpen stopper til, og så vil man ikke stå og skille hele skidtet ad midt i en brygning.
Den lille hastighedsstyring har min kammerat Jonas fået fat i. Jeg ved han har købt den over Ebay for omkring en 50'er. Men han er elektroingeniør, så han har pillet lidt ved den, så den kan regulere pumpen længere ned i hastighed end den kunne før. Nu ved jeg ikke hvor elektronik kyndig du er, men han har vist ændret på en kapasitor, så den nu kører pumpen bedre. Uden nogle ændringer på styringen, kunne vi kun regulere hastigheden ned med ca. 20%. Med ændringer kunne vi regulere den ned med omkring 75%. Men jeg skal gerne spørge ham hvor han har købt den henne.
Mvh Anders

Jacob sagde ...

Hej Anders,
Ja det er sgu fejt, når i ligefrem har uddannelser indenfor teknik;). Jeg er slet ikke kyndig, men kan godt lave lidt selv, men vi snakker om at lodde ud fra et diagram osv, så er det både redskaber og kundskaber der mangler:)
Men lad mig gerne høre:)...

Send en kommentar