onsdag den 19. marts 2014

Opskrift på Red Ale - d. 16/3-14

Her er opskriften på den Engelsk/Irsk inspirerede Red Ale som vi bryggede lørdag d. 16 marts. Øllen er ikke færdig endnu, men dette er altså opskriften som vi sammensatte under brygning.


Mæskning (35 liter, 55°C)
Alt malt tilsættes fra start
6 kg. WEY Pale Ale basismalt (6,5 EBC)
1 kg. MUN Light Crystal malt (110 EBC)
500 g. WEY Cara Aroma
35 g. WEY Chokolate Wheat

- 30 min ved 50°C
Temp. hæves
- 60 min ved 65°C
Temp. hæves
- 10 min ved 75°C

Sikar (10 liter, 75°C)
Yderligere ca. 10 liter, 75°C varmt vand er tilsat under signingen af den søde urt. Signing af urten sker over 30 minutter hvor urten recirkuleres oven i karet. Herefter tilsættes de ekstra liter når urten sies ud i gæringsspanden.

Kogningen
Nu bringes urten til kogepunktet og skal koge i 60 minutter. Tilsætning af humle og protafloc til urten vises herunder som nedtælling fra de 60 minutter til 0 minutter, hvor urten er kogt færdig.
60 min. - Kogning start
60 min. - East Kent Goldings humle, 60 g. (Blade)
10 min. - Protafloc, 1/2 pille
  5 min. - Cascade humle, 40 g. (Pellets)
  0 min. - Kogning slut

Gærstarteren
Gæren er startet i en gærstarter to dage før bryggedagen. Vi har anvendt en White Labs London Ale gær, til denne øl. Se eventuelt indlægget "Gærstarter af White Labs London Ale gær".

Gæring
Når urten er kølet ned til mellem 21 og 24°C når kogningen er overstået, overføres urten til gærspanden og der tages en prøve i et reagensglas til hydrometer målingen. Herefter kan gærkulturen/gærstarteren tilsættes. Det er vigtigt at ilte urten godt når den overføres til gærspanden - gæren skal ud over sukkeren i urten også bruge en masse ilt til fermenteringen. Låget sættes på og en vandlås monteres i låget.
Hydrometermålingen viser OG (Original Gravity), som er et udtryk for mængden af sukker i urten.
Vores måling på Red Alen: OG = 1062 sukker i g./L    alkohol potentiale = 7,0% alc.
Endelig mængde urt i gærspanden blev 25 liter.

/Anders


Ingen kommentarer:

Send en kommentar