fredag den 18. juli 2014

Beregning af sukkertilsætning ved eftergæring på flaske

Jeg står her fredag aften og funderer over hvor meget eftergæringssukker jeg skal tilsætte min Early Morning IPA. Jeg har hidtil bare tilsat hvad jeg har fornemmet skulle passe til den givne øltype ud fra tidligere erfaringer.

Og til dette eftertænksomme øjeblik, så nyder jeg virkelig et godt glas hjemmebryg - min Red Ale. Jeg er et udpræget vanedyr, så jeg drikker selvfølgelig af mine gamle GB-glas (fra GourmetBryggeriet).


Hvis der var udgivet en "Tapning af hjemmebrygget øl - FOR DUMMIES", så forestiller jeg mig, at bogen ville beskrive tilsætningen af sukker til eftergæring nogenlunde således:  

Man tilsætter ekstra sukker til øllet efter hovedgæringen for at udvikle brus/kulsyre i øllet. Når øllen gærer i gæringsspanden omdanner den de forgærbare sukkerstoffer til alkohol og kulsyre. Størstedelen af kulsyren undslipper fra gæringsspanden ud gennem vandlåsen og alkohollen fanges i øllet. Når man har tappet øllet på flasker, med ekstra sukker tilsat, så fanges kulsyren i øllet og herved opnår man kulsyre.      /MesterBrygger


Jeg har taget en sukkermåling på min "Early Morning IPA" idag og den siger:
1004 g. sukker/ L. (ca. 0,5 % alc.)


Øllet lander altså omkring en alkoholprocent på:
OG - FG = 5 - 0,5 = 4,5 % alc.

Jeg skal tappe øllet på søndag og jeg forventer ikke meget udvikling i gæringen, så jeg kan nok med rimelig sikkerhed sige at øllet lander på 4,5 % alc.

Udregninger:


Tillad mig at forklare. På siden: Haandbryg.dk, har de en rigtig fin beskrivelse af hvordan man udregner den mængde sukker som skal tilsættes ved eftergæringen.

Jeg er nået frem til at der skal tilsættes ca. 93,6 g. sukker pr. 20 liter øl. Jeg har regnet med at jeg står med en portion på 20 liter efter omstikning af øllet til en tappespand.

Sukkeret opløses i en halv liter vand, som koges så sukkeret opløses.

/MesterBrygger



1 kommentar:

Karsten Lundbæk sagde ...

Hej MesterBrygger,

Spændende læsning! Har du erfaringer med Brygforretningen? https://brygforretningen.dk/Ølbrygning/

Vh.
Karsten

Send en kommentar