søndag den 20. juli 2014

Tapning af "Early Morning IPA"

Øllen er brygget på en søndag og ligedes skulle den også tappes på en søndag.

Med andre ord; Idag fik jeg tappet min "Early Morning IPA", på flasker, efter en uge på gæringsbeholderen. Først er øllen omstukket til en ny tappebeholder, for at undgå at få for meget bundfald med i flaskerne.

Omstikning til ny gæringsbeholder gør jeg således. Øllet skal ikke ilte for meget, så derfor tilter jeg den nederste spand en smule, så øllet løber ned ad siden på spanden. Jeg har blandet 93 g. sukker opløst i kogt vand i tappespanden - beregningen kan du se i dette indlæg: Eftergæring


Og en lille video af selve tapning og påsætning af kapsler:


Jeg var ikke alene til dagens tapning - Janne gav en hånd med, både ved tapning og kapsling af øllen.

 

Der blev i alt 47 stk. 33cl., plus 9 store halvliters øl af dagens tapning. Nu skal øllet stå ved stuetemperatur og eftergære på flasken i en uges tid. Så skal den lægges på køl i tre til fire uger, før den er klar til smagning.

 
Den endelige alkoholprocent har jeg målt til:
OG - FG = 1040 - 1004 = 36 = 4,7 % alc.
 
 
Jeg har netop købt programmet BeerSmith 2 til min tablet og tastet brygprofil og råvarer ind. Programmet kan herudaf beregne bl.a. alkohol procenten i det færdige bryg.
 
Mit mål skulle ifølge BeerSmith have været:
OG: 1048
FG: 1013
 
Hvilket svarer til en alkoholprocent på 4,58, som jo ikke ligger så langt fra det jeg målte.
 
Humleprofilen skulle ifølge BeerSmith gerne ende med en IBU på 70,9, hvilket er i den høje ende. Men det var også det jeg gik efter, da jeg er meget glad for bitre IPA'er.
 
Farven kommer til at ligge på 7,2 EBC
 

/MesterBrygger


Ingen kommentarer:

Send en kommentar