mandag den 1. september 2014

Brygning af hefeweizen

Så fik vi brygget et godt batch tysk hefewiezen. Det var som sagt hvedebryggen som vandt afstemningen her på bloggen, så den står nu og gærer på livet løs.

Her er mæskningen undervejs med omrøring igang.


Siden sidste brygning har jeg boret hul ved bunden af varmtvandgryden, om monteret et t-stykke ved pumpeboksen. Således det varme vand pumpes nemt over til mæskegryden, både under opvarmning af vand og under signingen. Jeg har dog stadig et par konstruktionsændringer som jeg skal lave, før anlægget et helt optimalt.


Medbrygger Jan Hansen er her i fuld gang med at røre i mæsken. Og jeg selv har selvfølgelig monteret mig mine nyerhvervede lederhosen fra München til dagens brygning. 


Medbrygger Jonas står og fintænker.



Yderligere har jeg monteret et analogt termometer efter bundventilen på mæskegryden.


Under mæskningen var der en temperatur differens på ca. 5 grader, hvor det nederste termometer, som ses på billedet lå som højeste temperatur. Det skyldes selvfølgelig at mæsken er varmest i bunden på grund af, at gryden er opvarmet med gasblus. 

OG blev målt til 6,0 % alc. (totalt 23,5 liter)



/MesterBrygger

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Anders,
Har du opskrift liggende i Beersmith eller ? Af nysgerrighed:)

Anders Skov Jørgensen sagde ...

Jeg har netop smidt opskriften op her på bloggen. Men ellers så hedder den "Babe Wheat Beer" i Beersmith.

Send en kommentar