mandag den 8. september 2014

Opskrift på Babe Hefeweizen

Da sommerferien bød på en tur gennem Tysklands bedste ølbyer Bamberg og München, så var det et rent held at afstemningen faldt ud til fordel for hvedeøllen. Denne hvedeøl er dedikeret til min skønne kæreste JanneBabe og jeg har anvendt en Target og First Gold humle, som begge er Engelske humletyper. De var begge to rester af humle som jeg havde tilovers fra tidligere bryg, og jeg tænkte at det kunne være et fint eksperiment at prøve disse to humletyper i en tysk hvedeøl.

Mæskning
25 liter vand opvarmes til 55 grader.

Alt malt tilsættes fra start
3 kg. MUN Wheat malt (3-4 EBC)
3 kg. WEY pilsnermalt (3-4 EBC)
0,65 kg. WEY Cara Amber, hvedemalt

Mæskning: (Pumpe recirkulerer og omrører kører. Der røres med skeen nu og da)

30 min. Ved 55 °C
- Temp. hæves
60 min. Ved 65 °C
- Temp. hæves
10 min. Ved 75°C

Sikar (10 liter, 75°C)
Yderligere ca. 10 liter, 75°C varmt vand er tilsat under signingen af den søde urt. Signing af urten sker over 30 minutter hvor urten recirkuleres oven i karet. Herefter tilsættes de ekstra liter når urten sies ud i gæringsspanden.

Kogning:
60 min. – kogning start
60 min. – Target, 33 g.
10 min. – Protafloc  (1/2 pille) CHILLER SÆTTES NED I GRYDEN 
5 min. – First Gold, 60 g.


Nedkøling (Mæskepumpe kører under nedkølingen)
Tid: 35 min.                                   Temperatur: 22 Grader 

Gærstarteren
Gæren er startet ved en gærstarter én dag før bryggedagen. Jeg har til denne hvedeøl anvendt en White Labs #WLP300 Hefeweizen Ale Yeast.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar