mandag den 15. september 2014

Omrører i mæskegryden - opdatering

Jeg har over et par ganges brygning nu fået testet min elektriske omrører under mæskningen. Dommen fra min side er, at hastigheden som "kun" er 5 omdr./min. gør at der skal monteres endnu et par vinger på akslen. Jeg skal have monteret én i bunden, tæt ved sien og en mindre længere oppe over den som allerede er monteret.

Jeg har taget en kort video af den i aktion, hvor den rører i masken, efter jeg har siet den søde urt ud af mæskegryden.


Den kan sagtens trække selv den våde mask rundt, men der mangler stadig lidt mere omrøren under selve mæskningen.



4 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Anders.

Genialt med en selvbygget omrører. Ser ud til at fungere efter hensigten. Hvilken motor anvender I? Hvor har I købt motoren, har du evt. et link?

Vh. Bjarni

Anders Skov Jørgensen sagde ...

Hej Bjarni

Jo tak, den gør jobbet rigtig godt. Jeg har købt motoren over Ebay, Jeg kan ikke lige finde den motor som jeg købte der kører 5 omdrejninger i minuttet. Men denne her jeg linker til kører 15 rpm: http://www.ebay.co.uk/itm/58mm-Diameter-AC-220V-15RPM-Synchronous-Reduction-Gear-Motor-/290914281812?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item43bbd7a954

Anders Skov Jørgensen sagde ...

Jeg tror nu egentligt også at 15 rpm ville gøre jobbet rigtig godt. Men min oprindelig idé var at omrøreren bare skulle lave noget rotation i mæskningen. Men det må jo komme an på en prøve.

Unknown sagde ...

Hej Anders.

Tak for svaret og linket. Jeg hælder nu også selv mest til at få noget stille og rolig rotation i mæsken. Så 15 rpm er nok lige i overkanten. Men jer ser lige om ikke der findes en motor som ligger omkring de 5 som du selv har anvendt. Tak for en interessant og aktiv blog.

Send en kommentar